شبکه انديشمندان قم
ارسال به دوستان ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 26014

در ویژه برنامه با موضوع "سبك زندگی و رویكردی بر زندگی بهلول" مطرح گردید

سبك زندگی امام خمینی (ره)، بهترین راه دوری از مدرنیته

حسین مطیع از اساتید دانشگاه بهترین پیشنهاد برای فرار از مدرنیته و انتخاب راه درست سبك زندگی را امام خمینی (ره) دانست، زیرا وی با باطن خود مدرنیته را شناخت و تحلیل كرد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، شامگاه گذشته(جمعه اول دی ماه) به مناسبت ولادت امام موسی كاظم و روز وحدت حوزه و دانشگاه و همچنین تولد عارف گرانقدر حاج شیخ محمد تقی بهلول جلسه سخنرانی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مجتمع فرهنگی هنری سوره اصفهان در میان جمعی از علاقه مندان برگزار شد.
در این جلسه كه موضوع آن سبك زندگی در دوران معاصر بود دكتر حسین مطیع یكی از اساتید دانشگاه به بیان نكاتی در مورد تاثیر مدرنیته در سبك زندگی پرداخت و گفت: موضوع سبك زندگی موضوع جدیدی نیست و از قرون اولیه در اسلام تا عصر حاضر بسیاری از علما در كتاب های خود به بیان چگونگی سبك زندگی پرداختند. از علمای معاصر می توان به كتاب مفاتیح الحیاه علامه جوادی آملی اشاره كرد.
وی در تعریف سبك زندگی افزود: سبك زندگی مجموعه ای از طرز تلقی ها و ارزش ها، شیوه های رفتاری و سلیقه هایی است كه نشانگر شرایط زندگی انسان است. برخی معتقدند با طبقه بندی مردم جامعه، می توان سبك زندگی آنان را مشخص نمود.
دكتر مطیع خاطرنشان كرد: سبك زندگی دارای عناصر گوناگونی از جمله تغذیه، خودآرایی، مسكن، حمل و نقل، اوقات فراغت، افكار، احساسات، بازی، ورزش، نحوه صحبت، هنر، روابط خانوادگی، تربیت فرزند، شغل، رفتار مذهبی، رفتار سیاسی، مطالعه، دارایی، تحصیلات، نوع استفاده ها از رسانه هستند كه این تقسیم بندی ها سبك زندگی ما را می سازند. برخی نیز سبك زندگی را به انواع فردی، خانوادگی، اجتماعی، حكومتی و بین المللی تقسیم می نمایند.


سبك زندگی كنونی ما از فرهنگ مدرنیته غرب تاثیر گرفته است
وی با ابراز تاسف از اینكه سبك زندگی كنونی ما از فرهنگ مدرنیته غرب تاثیر گرفته و مدرنیته در تمامی ابعاد زندگی ما وارد شده است، گفت: ملت ما در دانشگاه در ابعاد كوچك و به صورت عمیق و در حوزه رسانه با ابعاد بزرگ و به صورت سطحی با مدرنیته ارتباط برقرار كرده اند. مدرنیته بر روی فكر، اندیشه و آگاهی، احساسات، اراده و عمل و رفتار تاثیر می گذارد و خوشایندها و بدآیندهای ما را تغییر داده و كم كم به تغییر رفتار و عمل منجر می شود در واقع مدرنیته می خواهد همه چیز را مطابق با میل انسان تربیت كند كه این تغییرات یعنی تغییر در سبك زندگی.

مطیع بهترین پیشنهاد برای فرار از مدرنیته و انتخاب راه درست سبك زندگی را امام خمینی(ره) دانست و گفت: ایشان با باطن خود مدرنیته را عمیقاً شناختند و تحلیل كردند. برای داشتن سبك زندگی ایده آل باید 4مرحله را پشت سر بگذاریم اول فرضیه سازی كنیم، دوم نظریه پردازی، سوم گفتمان سازی و چهارم مكتب سازی.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام سید محسن موسویان یكی از روحانیون حوزه به بیان سبك زندگی از دریچه توحید پرداخت و گفت: چنانچه تعریف درستی از سبك زندگی ارائه نمائیم می توانیم مقدمه ظهور حضرت حجت (عج) را فراهم كنیم. در واقع لازمه داشتن یك تمدن اسلامی داشتن یك مكتب توحیدی است و آنچه از زندگی پیامبران به درد زندگی ما می خورد ایجاد بهشت آسمانی در بستری زمینی است.


راه نجات ما مكتب امام خمینی است
موسویان ادامه داد: نجات ما با داشتن نگاه توحیدی امكان پذیر می شود و راه نجاتمان مكتب امام خمینی است كه به صورت كامل و جامع هم عقلانیت و هم معنویت را جمع نموده است. عقلانیت در دست دانشگاه و معنویت در دست حوزه قرار دارد و باید با یكدیگر جمع گردد تا مكتبی توحیدی را پایه گذاری نماید.

وی خاطرنشان كرد: در روایتی از امام صادق(ع) است كه می گوید مدت مدیدی است كه جهل جامعه را فرا گرفته زیرا دین الهی لعب گرفته شده است. ما برنامه دقیق و ظریفی نداریم و این درحالی است كه برای مطرح كردن تمدن نوین اسلامی باید برنامه دراز مدتی ایجاد می كردیم.

در تدوین سبك زندگی ایرانی، باید با نظام غربی جنگید
موسویان فرهنگ را چیزی جزء اشاعه توحید ندانست و افزود: چنانچه قرار است فرهنگ توحیدی در صحنه بیاید باید با شرك درگیر شود و این لازمه هر جریان توحیدی است كه در مقابل شرك بایستد. چنانچه بخواهیم سبك زندگی ایرانی را تدوین نمائیم باید  با نظام غرب مبارزه كنیم.

موسویان افزود: داشتن نگاه كلی و جامع و نگاه به حادثه ها از بالا و دیدن تمامی كثرت ها در وحدت راهكار امام خمینی (ره) بود كه جامعه را با نگاه توحیدی نظاره گر بودند، در واقع برای ایجاد تمدن اسلامی نگاه توحیدی به نفس، نگاه توحیدی به حق و نگاه توحیدی به عالم ماده مورد نیاز است.
در ادامه این برنامه سیدمحمد صادق سجادزاده یكی از كارشناسان ارشد در زمینه علوم اجتماعی با بیان سوالاتی چهار محور اصلی در سبك زندگی را مطرح كرد و گفت: امروزه كسی شك ندارد كه پرنفوذترین جریان جهان جریان رسانه ای است و هر كسی در هر جای جهان نوعی از سبك زندگی مطلوب خود را در رسانه ها رقم بزند دنیا را در دست خواهد گرفت.
وی افزود: بیش از آنكه به صورت آكادمیك در زمینه سبك زندگی كار كنیم باید به فعالیت در میان قشر وسیع عام مردم بپردازیم. سه طیف در جامعه ما وجود دارند: طیفی كه به اعتلای فرهنگ جامعه به صورت دغدغه می پردازد كه  حدوداً 20درصد از افراد جامعه را تشكیل می دهند، دوم قشری كه تنها به دنبال ضربه زدن به انقلاب و فرهنگ جامعه هستند و این ها نیز 20درصد افراد كل جامعه را تشكیل داده اند، قشر سوم نیز بیش از 60تا 70درصد جامعه هستند كه میان این دو گروه قرار دارند و در واقع همان عوام مردم جامعه هستند. این هفتاد درصد به دین ارادت دارند اما دغدغه اصلی آنها دین نیست بلكه معاش است.
ویبا اشاره به اینكه سبك زندگی موضوع مطرح شده مهمی در ده سال اخیر است كه اكنون با فرمایشات مقام معظم رهبری به آن توجه ویژه می شود، ادامه داد: هرآنچه در حوزه های مختلف خوراك، پوشاك، سبك اوقات فراغت، فیلم، موسیقی وجود دارد مشمول سبك زندگی می شود و سبك زندگی در خانواده، تغذیه، بهداشت، حوزه اخلاق، كار، فرهنگ سیاسی ، معنویت در زندگی، حجاب، مد، پوشش، مطالعات زنان، هویت، اوقات فراغت معنا می یابد.
سجادزاده اضافه كرد: چهار گروه در مورد سبك زندگی در دنیای امروز به فعالیت می پردازند، نخست روانشناسان جامعه كه معتقدند سبك زندگی ما تعیین كننده سلامت روانی مااست، دوم در حوزه فلسفه و علوم اجتماعی، سوم عالمان دین كه معتقدند دین برابر با سبك زندگی است در آخر هم پزشكان كه به ارائه توصیه های پزشكی در مورد نحوه درست زندگی و تاثیر آن در سلامتی انسان می پردازند.


سبك زندگی اسلامی با لیبرالیسم غربی در تضاد است
وی در خصوص جریان شناسی سبك زندگی معاصر افزود: دنیای غرب در واقع مبتنی بر جهانی سازی عمل می كند و جهانی شدن در آن معنایی ندارد و رسانه ها در خصوص این جریان گام اصلی را برمی دارند. اگر كسی بپندارد كه می توان سبك زندگی غربی را با اصلاحاتی به خورد جامعه اسلامی داد در اشتباه است، باید بدانیم كه مؤلفه ها و سبك زندگی اسلامی با لیبرالیسم غربی در تضاد است.

در پایان این برنامه رسول صادقیان یكی از طلاب حوزه به بیان آسیب شناسی سبك زندگی پرداخت و گفت: زندگی كنونی ما متاثر از دین،آداب و رسوم ملی و تمدن غربی است. در حوزه دین متاسفانه دچار آفت(بدعت ها) شده ایم و تعاریف غلطی از واژه های اساسی دینی داریم كه ما را دچار پریشانی نموده است.
صادقیان با اشاره به اینكه آداب و رسوم ما نیز با یك سری خرافات آمیخته شده است، افزود: این گزاره ها به آهستگی در سبك زندگی ما اثر می گذارند و امكانات تمدن غرب نیز در زندگی ما وارد شده و در برخی موارد تاثیرات بسزایی گذارده است. در بررسی نحوه تأثیرگذاری ها باید بسیار ریزبین بود برای مثال ورود ماشین به زندگی ما تاثیرگذار بوده است و یك سری بركات و مزایا داشته ولی در عوض سطح تعاملات اجتماعی ما را به شدت كاهش داده است و سبب از میان رفتن هویت محلی و ارتباطات اجتماعی شده است.
وی در پایان یادآور شد كه پیش از آنكه شما بتوانید سبك درست زندگی را بیان كنید باید بدانید سبك زندگی از كدام یك از موارد بالا نشأت گرفته است.
در پایان ویژه برنامه با موضوع "سبك زندگی و رویكردی بر زندگی بهلول"، بخش هایی از زندگی حاج شیخ محمد تقی بهلول بیان شد و ساده زیستی و فضایل اخلاقی این عارف گرانقدر مورد تمجید قرار گرفت.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :